4. kodutöö

Kodutöö 4.
Leidke erinevused, mille poolest mõistekaart (concept map) erineb mälukaardist (mind map) ja järelduskaardist (consequence map). Milliseid haridustehnoloogilisi vahendeid soovitate kasutada erinevat tüüpi teadmiste kaardistamise võimaluste toetamiseks?

VASTUS

Kõik need on graafilised vahendid teadmiste organiseerimiseks ja nende esitamiseks. Nende erinevus tuleneb eesmärgist, mõistekaart võimaldab luua konteksti, mälukaart on pigem omamoodi mnemotehnika, kuidas struktureerida teavet, et seda mäletada, loogiliselt resümeerida ja vajdusel taasesitada. Järelduskaart võimaldab aga hoopis tulevikku konstrueerida, kasutada alternatiivseid teid ja erinevaid stsenaariume läbi mängida.

Nüüd veidi täpsemalt koos viidetega:

 MÕISTEKAART on neist ehk kõige levinum, fookusküsimuse ümber ehitatud võrgustik allvaldkondadega.

Vastavalt (Novak, J.,D. & Cañas, A. 2008) on mõistekaardile omased teatud tunnused:

1. koosnevad mõistetest, mis on tavaliselt ümbritsetud ringide või kastikestega

ning mõisteid ühendavatest joontest, millega viidatakse mõistete vahelistele seostele. Joone kohale märgitud sõnad kujutavad ühendavaid sõnu või fraase ning täpsustavad kahe mõiste vahelist seost.

 2. mõisteid kujutatakse hierarhilisel kujul, s.t. kõige üldisemad mõisted asuvad mõistekaardi tipus, spetsiifilisemad mõisted on paigutatud allapoole.

 3. ristseoste loomine e. mõistekaardi erinevate osade või domeenide mõistete vahelised seosed või ühendused. Ristseosed aitavad näha, kuidas on mõistekaardil kajastatud ühe domeeni mõiste seotud teise domeeni mõistega.

Programme mõistekaartide loomiseks:

http://dabbleboard.com

http://www.glinkr.net

https://bubbl.us

http://cmap.ihmc.us/download

http://flowchart.com

Lugesin ka:

Novak, J.,D. & Cañas, A., J. The theory Underlying concept Maps and How to Construct and Use Them http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryCmaps/TheoryUnderlyingConceptMaps.htm

MÄLUKAART  -visuaalne õppimistehnika vahend, mis toetab mõtlemist, arusaamist ja mäletamist (põhineb nägemismälule).

Mälukaart aitab õpilasi:

  • Märkemete tegemisel/konspekteerimisel
  • Struktureerida mõtlemisprotsessi
  • Töödelda informatsiooni
  • Tulemusi loogiliselt kokku võtta ja teistele esitleda

http://www.visual-mind.com/concept_edu.html

JÄRELDUSKAART – visuaalne mõtlemis- ja õppimistehnika vahend, mis võimaldab mõelda ja konstrueerida tulevikku – võimalikke muutusi ühiskonnas, tehnoloogias, looduskeskkonnas jne. Tema eelis on selles, et võimaldab kaaluda erinevaid alternatiivseid võimalusi otsustusprotsessis. 

http://www.tdsb.on.ca/wwwdocuments/programs/ecoschools/docs/Consequence%20Mapping.pdf

Ja lõpetuseks üks sõnapilv (HEA ÕPETAJA OMADUSED), mis valmis meie pedagoogika aluste kursusel. 

 

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a comment